Pedagogische uitgangspunten
Onze missie
Kinderopvang Harderwijk BV (Kov Harderwijk) vindt het belangrijk dat alle kinderen binnen de gemeente Harderwijk, optimale kansen krijgen aangeboden. Wij helpen kinderen in hun ontwikkeling en hun ouders in de opvoeding van hun kind door het aanbieden van een kwalitatief goed, toegankelijk en betaalbaar voorschools en buitenschools programma waarbij het kind centraal staat.
Onze visie
Vanaf het moment dat we geboren worden, groeien we. Door te eten. Te bewegen. Te slapen. Veel hiervan gaat van nature. Wat niet als vanzelf gaat, kunnen we leren. Van onze ouders en van onze omgeving. Wij helpen bij dit leren en maken van groeien óók ontwikkelen. We voelen het als een eer en een verantwoordelijkheid tegelijk: een goede en vertrouwde basis zijn voor kinderen. En dát gaat zeker niet als vanzelf. We ontwikkelen doordachte activiteitenprogramma’s en bieden professionele begeleiding. We bieden ze een warme, veilige en vertrouwde omgeving die ook speels en uitdagend is. Zo maken wij van groei ook ontwikkeling en worden onze kinderen al Spelender Wijs.
Onze ambitie
Kov Harderwijk ziet zichzelf als partner in brede kindercentra die op integrale wijze goede voorzieningen bieden aan kinderen van 2 tot 12 jaar binnen Harderwijk.
Bij Kov Harderwijk vinden we het belangrijk dat ieder kind de kans krijgt zijn eigen talenten te ontwikkelen. Hierbij willen wij zoveel mogelijk aansluiten bij het eigen tempo en de eigen route van het kind. Spelenderwijs kinderen uitdagen om, samen met de pedagogisch medewerker en leeftijdsgenoten, de eigen omgeving te ontdekken vormt de basis van ons handelen. Wij vinden het belangrijk om binnen de wijk zoveel mogelijk samen te werken met basisscholen en andere maatschappelijke voorzieningen binnen de wijk. Wij sluiten aan bij de onderwijsvisie waarin de vorming van Integrale KindCentra (IKC’s) binnen Harderwijk centraal staat en zal actief participeren in overleg over toekomstig te formeren IKC’s.
Visie op ontwikkeling en opvoeding van kinderen 4-13 jaar
Kov Harderwijk vindt het belangrijk om de ontwikkeling van kinderen te stimuleren. De buitenschoolse opvang vindt plaats in de vrije tijd van kinderen en daarom zien wij spelen als hét middel om binnen de BSO de ontwikkeling te stimuleren. Wij vinden het belangrijk dat er binnen de groepen een uitdagende speelomgeving wordt gecreëerd waarbinnen kinderen zelfstandig en/of onder begeleiding van een volwassene en/of samen met leeftijdsgenootjes tal van ervaringen kunnen opdoen. Buitenspelen neemt daarbij een belangrijke plaats in, juist omdat kinderen op school al veel tijd binnen hebben gezeten. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat kinderen in hun vrije tijd zelf bepalen wat zij gaan doen. Kinderen worden gestimuleerd zo zelfstandig mogelijk te functioneren, eigen keuzes te maken en actief te participeren en mee te denken in het activiteitenaanbod binnen de BSO.
Doelstellingen
- Het bevorderen van de ontwikkeling kinderen in de leeftijd van 4-13 jaar, onder deskundige begeleiding van pedagogisch medewerkers
- Het ontzorgen van ouders, het stimuleren van ouderparticipatie en het bevorderen van maatschappelijke participatie van ouders.
- Het creëren van een doorgaande ontwikkellijn in afstemming met voorschoolse voorziening, onderwijs en andere maatschappelijke organisatie in de wijk.
- Het ontwikkelen en uitvoeren van activiteiten, die tot het bereiken van bovengenoemde doelstellingen kunnen leiden
Binnen Kov Harderwijk wordt de volgende pedagogische doelstelling gehanteerd:
“Het creëren van optimale ontwikkelkansen voor alle kinderen in de leeftijd van 2 -13 jaar door het aanbieden van veelzijdige en passende speelmogelijkheden”.
De BSO wil kinderen een veilige, en stimulerende (speel-) omgeving bieden. Er is respect en aandacht voor de eigenheid van ieder kind. Er is aandacht voor het proces van willen ontdekken en onderzoeken.
Hiertoe worden door Kov Harderwijk de volgende taken uitgevoerd:
- het bieden van een veilige stimulerende speelomgeving waar kinderen de wereld kunnen ontdekken, zich prettig en geborgen voelen en waar het samen spelen gestimuleerd wordt;
- het bevorderen en waar nodig begeleiden van de interacties tussen kinderen zodat zij leren met elkaar om te gaan en het samen spelen ontwikkeld wordt;
- het ontwikkelen en stimuleren van activiteiten gericht op de verschillende ontwikkelingsgebieden;
- het samenwerken met ouders;
– het in nauwe samenwerking met de basisschool waarbinnen de BSO gehuisvest is werken aan de vormgeving van de doorgaande ontwikkellijn
– het observeren, stimuleren, signaleren en preventief handelen;
– het samenwerken met andere maatschappelijke organisaties in de omgeving zodat een wijkgerichte voorziening ontstaat.
In ons pedagogisch beleidsplan BSO en de pedagogisch werkplannen van de locaties staat verder omschreven hoe wij dit in ons dagelijks handelen vormgeven. Wilt u meer informatie over ons pedagogisch beleid dan kunt u altijd via de administratie inzage vragen in het pedagogisch beleidsplan. Maar ook is het mogelijk om een kijkje te komen nemen in de praktijk van alledag door een bezoek te brengen aan de BSO. Voor het maken van een afspraak kunt u rechtstreeks contact opnemen met de locatie.