Elke kinderspeelzaal wordt jaarlijks bezocht door een GGD-inspecteur. Deze toetst of de speelzaal aan de landelijke kwaliteitseisen voldoet. De actuele GGD-inspectierapporten vindt u elders op de website. Alle speelzalen van SKH en BSO’s van Kinderopvang Harderwijk BV zijn opgenomen in het Landelijk Register van Kinderopvang en Peuterspeelzalen.
Klachtenprocedure
Iedere medewerker van SKH doet zijn of haar uiterste best. Bent u echter toch niet tevreden? Vertel het ons!
Houd uw klachten of ongenoegen over de gang van zaken bij de peuterspeelzaal of BSO niet voor u. Het is niet alleen voor u, maar ook voor ons van belang om actie te ondernemen als de dienstverlening tekort schiet. Vaak kunnen we iets aan de situatie doen en/of bekijken hoe dergelijke problemen in de toekomst vermeden kunnen worden. Op deze wijze willen wij de kwaliteit van onze peuterspeelzalen en BSO’s waarborgen.
Om uw klacht zo snel mogelijk op te lossen, stellen wij het op prijs als u, als het gaat om de peuterspeelzaal en/of de daar werkende pedagogisch medewerker, deze in eerste instantie bespreekt met de betrokken pedagogisch medewerker(s).
Wij hopen van harte dat u er samen uit komt, mocht dit niet lukken, dan kunt het klachtenformulier van de SKH:
- invullen op de website.
- opvragen bij het secretariaat 0341-460183.
- opvragen bij de pedagogisch medewerker van de speelzaal.
Klachtenbehandeling
- Binnen één week na ontvangst van de klacht ontvangt de klager schriftelijk een bevestiging van ontvangst.
- Wij nemen uw klacht serieus en zullen deze zorgvuldig onderzoeken en zo snel als mogelijk afhandelen. Dit is ook afhankelijk van de aard van de klacht maar wij zullen ons best doen de klacht binnen zes weken af te handelen.
- Binnen 6 weken wordt u schriftelijk en met redenen omkleed op de hoogte gebracht van de gegrondheid van de klacht en de eventuele genomen acties.
- Tijdens de behandeling van de klacht zullen wij u op de hoogte houden van de stappen die wij nemen.
- Indien behandeling van de klacht achterwege blijft of de behandeling onverhoopt meer tijd vergt, dan wordt de klager hierover uiterlijk binnen 4 weken na ontvangst van de klacht ingelicht.
- Indien er naar aanleiding van de klacht concrete maatregelen genomen dienen te worden laten wij u weten binnen welke termijn deze maatregelen zullen zijn gerealiseerd.
- De resultaten van het onderzoek worden schriftelijk aan de klager en de beklaagde voorgelegd. Beiden worden in de gelegenheid gesteld hierop te reageren.
- Indien de klacht naar tevredenheid is afgehandeld dan wordt deze gearchiveerd in het klachtendossier. Jaarlijks worden de klachten opgenomen in een klachtenrapportage en geëvalueerd met het personeel.
- Is de klager niet tevreden dan wijst de coördinator/directeur op de mogelijkheid om de klacht in te dienen bij de Geschillencommissie Kinderopvang.
Geschillencommissie Kinderopvang
U kunt zich ook rechtstreeks tot de externe klachtencommissie wenden, via De Geschillencommissie Kinderopvang.
De Geschillencommissie behandelt klachten van consumenten en oudercommissies tegen ondernemers in de kinderopvang over dagopvang (kinderen van 0-4 jaar) en buitenschoolse opvang (kinderen van 4-12 jaar) in kindercentra, gastouderbureaus en peuterspeelzalen.
Welke klachten behandelt de Geschillencommissie Kinderopvang?
De belangrijkste onderwerpen die de commissie kan behandelen zijn:
- Uitvoering van de overeenkomst
- Verandering van de overeenkomst
- Opzegging van de overeenkomst en kosten daarvan
- Annulering van de overeenkomst en kosten daarvan
- Kwaliteit van de opvang
- Kosten van de opvang
- Opvangtijden
- Gedragingen van (medewerkers van) de ondernemer
- Een besluit van de ondernemer waarin de oudercommissie zich niet kan vinden
Het Klachtenloket Kinderopvang
Voordat u een klacht indient bij de Geschillencommissie, doet u er verstandig aan het Klachtenloket Kinderopvang in te schakelen. Daar probeert men een voor beide partijen aanvaardbare oplossing te vinden. Lukt dit niet of wenst u geen gebruik te maken van het Klachtenloket Kinderopvang dan kunt u ervoor kiezen om uw klacht of geschil voor te leggen aan de Geschillencommissie.
Kosten
De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie Kinderopvang bedragen: € 25,00.
Dit is het bedrag dat De Geschillencommissie rekent voor het behandelen van uw klacht. Dit geld krijgt u echter terug wanneer uw klacht gegrond wordt verklaard. Als de Geschillencommissie u in het gelijk stelt, wordt de ondernemer verplicht om u dit bedrag terug te betalen. In dat geval zijn er voor u geen kosten aan de procedure verbonden.
Contactgegevens
De Geschillencommissie
Postadres:
Postbus 90600
2509 LP Den Haag
www.degeschillencommissie.nl
Tel: 070 310 53 10
Maandag t/m vrijdag
9:00 – 17:00 uur