Pedagogische doelstelling en uitgangspunten
SKH vindt het belangrijk dat de peuterspeelzaal aan ieder kind een veilige en stimulerende (speel-) omgeving biedt.
SKH werkt met een open pedagogisch beleid, wat inhoudt dat er niet volgens de werkwijze van één bepaalde pedagoog gewerkt wordt, maar dat we ons laten inspireren door verschillende pedagogisch visies en dat deze de basis vormen voor ons handelen.
Binnen onze visie staat “ruimte geven aan ieder kind” centraal, wat is uitgewerkt in de volgende uitgangspunten:
- Ieder kind wordt met respect benaderd vanuit de eigen belevingswereld.
- Ieder kind wordt op een positieve manier benaderd. We willen de kinderen bewust positief benaderen zodat ze een positief zelfbeeld kunnen ontwikkelen en respect leren tonen voor anderen, de omgeving en zichzelf.
- Ieder kind heeft recht op een optimale ontwikkeling. De ontwikkelingsmogelijkheden en sterke punten van een kind vormen het uitgangspunt van ons handelen. Kinderen worden gestimuleerd om ervaringen op te doen die aansluiten bij hun ontwikkelingsniveau en interesse.
- Ieder kind wordt gestimuleerd zich te ontwikkelen tot een zelfstandig individu en er is aandacht voor het proces van zelf willen ontdekken en onderzoeken. Door deze nieuwe ervaringen wordt de zelfstandigheid van kinderen vergroot. Ieder kind krijgt hierdoor de mogelijkheid zich breed te ontwikkelen.
Hierbij zien wij spel als motor van de ontwikkeling van iedere peuter.
Ontwikkelingsgericht werken: Uk en Puk Methode
Binnen alle peuterspeelzalen van SKH wordt het Uk & Puk programma aangeboden.
Spelen staat centraal in Uk & Puk want spelen is ontdekken en spelen is groeien. Uk & Puk werkt via allerlei thema’s die zeer herkenbaar zijn voor peuters. Hierbij werken we in kleine en grote groepen afgestemd op het niveau van het kind. De diverse thema’s, met bijbehorende uitdagende en speelse activiteiten voor iedere dag, stimuleren de verschillende ontwikkelingsgebieden van de kinderen. Deze thema’s en activiteiten worden in het bestaande dagritme geïntegreerd.
Wie is Puk?
Op het moment dat wij binnen de peuterspeelzalen gestart zijn met Uk & Puk kwam de pop Puk op de speelzaal wonen. In de meeste activiteiten speelt Puk een centrale rol. Puk maakt altijd wel iets mee wat de kinderen herkennen. Puk is het speelkameraadje van de kinderen, waardoor Puk voor veel kinderen de drempel iets lager maakt om mee te doen aan de activiteiten. Maar ook kan Puk troost bieden en is het een vriendje bij wie peuters zich veilig voelen.
Thema-planning
Ieder schooljaar wordt een thema-jaarplanning opgesteld. Veel van wat wij doen staat in het teken van dat thema. We richten een thema tafel in, we hebben voorlees- en/of prentenboeken rondom het thema. We doen spelletjes en groepsactiviteiten die bij het thema aansluiten. Op deze manier zijn de peuters spelenderwijs intensief met het thema bezig.
In ons pedagogisch beleidsplan “Spelend Wijs” staat verder omschreven hoe wij dit in ons dagelijks handelen vormgeven. Voor iedere locatie is dit pedagogisch beleid vertaald in een pedagogisch werkplan. Wilt u meer informatie over ons pedagogisch beleid van een locatie dan kunt u via de administratie inzage vragen in het pedagogisch beleidsplan. Maar ook is het mogelijk een kijkje te komen nemen in de praktijk van alledag door een bezoek te brengen aan één of meerdere van onze locaties. Om een afspraak te maken kunt u rechtstreeks contact opnemen met de locaties(s) van uw keuze.