Pedagogische doelstelling en uitgangspunten
SKH vindt het belangrijk dat de peuterspeelzaal aan ieder kind een veilige en stimulerende (speel-) omgeving biedt.
SKH werkt met een open pedagogisch beleid, wat inhoudt dat er niet volgens de werkwijze van één bepaalde pedagoog gewerkt wordt, maar dat we ons laten inspireren door verschillende pedagogisch visies en dat deze de basis vormen voor ons handelen.
Binnen onze visie staat “ruimte geven aan ieder kind” centraal, wat is uitgewerkt in de volgende uitgangspunten:
- Ieder kind wordt met respect benaderd vanuit de eigen belevingswereld.
- Ieder kind wordt op een positieve manier benaderd. We willen de kinderen bewust positief benaderen zodat ze een positief zelfbeeld kunnen ontwikkelen en respect leren tonen voor anderen, de omgeving en zichzelf.
- Ieder kind heeft recht op een optimale ontwikkeling. De ontwikkelingsmogelijkheden en sterke punten van een kind vormen het uitgangspunt van ons handelen. Kinderen worden gestimuleerd om ervaringen op te doen die aansluiten bij hun ontwikkelingsniveau en interesse.
- Ieder kind wordt gestimuleerd zich te ontwikkelen tot een zelfstandig individu en er is aandacht voor het proces van zelf willen ontdekken en onderzoeken. Door deze nieuwe ervaringen wordt de zelfstandigheid van kinderen vergroot. Ieder kind krijgt hierdoor de mogelijkheid zich breed te ontwikkelen.
Hierbij zien wij spel als motor van de ontwikkeling van iedere peuter. In ons pedagogisch beleidsplan “Spelend Wijs” staat verder omschreven hoe wij dit in ons dagelijks handelen vormgeven. Voor iedere locatie is dit pedagogisch beleid vertaald in een pedagogisch werkplan. Wilt u meer informatie over ons pedagogisch beleid van een locatie dan kunt u altijd via de administratie inzage vragen in het pedagogisch beleidsplan. Maar ook is het mogelijk een kijkje te komen nemen in de praktijk van alledag door een bezoek te brengen aan één of meerdere van onze locaties. Om een afspraak te maken kunt u rechtstreeks contact opnemen met de locatie(s) van uw keuze.