Belangrijkste Resultaten Klanttevredenheidsonderzoek
Ouders zeer tevreden over de speelzalen van SKH!
Ieder jaar vragen wij ouders om een oudertevredenheidsonderzoek in te vullen. In november 2021 heeft SKH in samenwerking met FeedbackCompany, opnieuw het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd. In het onderzoek stonden verschillende onderdelen centraal. Zo werden er vragen gesteld over de wijze van communiceren, de aandacht voor de ontwikkeling van de peuters, de professionaliteit van en het contact met pedagogisch medewerkers, het activiteitenaanbod en de veiligheid en hygiëne op de
locaties. Ook mochten ouders een rapportcijfer geven aan de opvang.
Samenvatting resultaten algemeen
De enquête werd door 317% van de ouders ingevuld.
Het gemiddelde rapportcijfer is gestegen naar een 8,8.
Ten opzichte van het vorige klanttevredenheidsonderzoek scoort SKH op bijna alle items nog hoger dan in het voorgaande jaar. Voor SKH een teken dat alle inspanningen om de kwaliteit van de peuterspeelzaal steeds verder te verhogen ook door ouders gewaardeerd wordt. En voor pedagogisch medewerkers een groot compliment en teken dat hun werk gewaardeerd wordt.
Met name de betrokkenheid en professionaliteit van de pedagogisch medewerkers en het nakomen van afspraken blijken een belangrijke rol speelt bij de tevredenheid van ouders zoals blijkt uit de reacties van ouders:
Ze hebben echt oog voor je kind, dat voelt ook voor de ouders als een super ervaring.
Mijn kinderen zitten net op deze psz en het voelt alsof we er al een tijd zijn.
De leidsters zijn ervaren, vriendelijk en zorgzaam. Zij geven ons het vertrouwen dat onze dochter in goede handen is.
Blijven ontwikkelen
Een belangrijk doel van het oudertevredenheidsonderzoek is ook om te kijken hoe wij onze dienstverlening nog verder kunnen verbeteren.
De antwoorden op de afzonderlijke items geven ons goed inzicht in de wensen en ervaringen van ouders. Dit levert voor ons mooie aanknopingspunten op hoe wij nog beter kunnen aansluiten bij de wensen van ouders.
De aandachtspunten worden weer meegenomen in onze plannen voor de komende jaren.
Want bij SKH zijn wij niet alleen gericht op de ontwikkeling van kinderen ook de medewerkers en de organisatie ontwikkelen graag mee…
Een item dat regelmatig terugkomt is De mogelijkheden om dagen te ruilen (15,1 % van de ouders is hierover minder tevreden)
Wij zijn ons ervan bewust dat er binnen de peuterspeelzaal geen mogelijkheden zijn om incidenteel dag(en) te ruilen. Dit is echter een heel bewuste keuze geweest. Het werken met vaste groepen, vaste dagdelen en vaste pedagogisch medewerksters vormt een belangrijke voorwaarde om een veilig groepsklimaat te kunnen bieden, waarin alle peuters kansen krijgen om zich verder te ontwikkelen. Het ene kind reageert uiteraard anders op wijzigingen in de groepssamenstelling dan een ander kind. Voortdurende wisselingen op de groep zou echter de emotionele veiligheid binnen de groep verlagen vandaar dat wij deze keus gemaakt hebben.
Daarnaast blijken veel ouders nog vragen te hebben over de 10-minutengesprekken en hoe vaak deze plaatsvinden. Ouders van iedere peuter worden uitgenodigd voor een 10-minutengesprek wanneer hun kind 3 jaar en 3 jaar+10mnd is geworden. In dit gesprek wordt de ontwikkeling van het kind besproken.
Daarnaast is het altijd mogelijk om een 10-minutengesprek aan te vragen wanneer u zich zorgen maakt over de ontwikkeling van uw kind.
Voor peuters met een VVE-indicatie wordt vaker de Kijk!-registratie ingevuld en zij hebben ook vaker een gesprek over de ontwikkeling van hun kind.
Door de beperkende corona-maatregelen zijn de mogelijkheden voor een gesprekje bij het halen/brengen beperkt. Pak gerust de telefoon wanneer u nog even wat wilt bespreken met de pedagogisch medewerkers.