Opgroeien, opvoeden en ontwikkelen gaat met vallen en opstaan. Bij sommige jonge kinderen kan er sprake zijn van een (dreigende) ontwikkelingsachterstand. Voor deze doelgroep is het mogelijk om, via het consultatiebureau, een VVE-indicatie te verkrijgen. Peuters met een VVE-indicatie gaan extra dagdelen naar de peuterspeelzaal, krijgen extra begeleiding en worden extra geobserveerd.
Door het extra intensieve programma bereiden we de peuter goed voor op de basisschool. Ook in groep 1 en 2 van de basisschool krijgen kinderen met een VVE-indicatie nog extra begeleiding (de zogenaamde Vroegschoolse Educatie).
Activiteitenaanbod Voorschoolse Educatie
Op alle speelzalen van SKH kunnen peuters deelnemen aan het VE-programma. In iedere peuterspeelzaalgroep worden maximaal 8 peuters met een VVE-indicatie opgevangen. Een peuter met een VVE-indicatie volgt hetzelfde programma als de andere peuters maar krijgt wel extra begeleiding. Ook bij peuters met een VVE-indicatie staat het spelenderwijs leren voorop. De peuters krijgen grotendeels dezelfde activiteiten aangeboden als andere peuters maar soms bieden we de activiteit wat vaker aan wanneer de peuter het nog moeilijk vindt. Ook worden de activiteiten vaker in kleinere groepen aangeboden zodat we aan deze peuters meer aandacht en begeleiding kunnen geven. Het gaat hierbij steeds om leuke en leerzame activiteiten, die kinderen spelenderwijs voorbereiden op de basisschool.
Stimuleringsplannen en Observatie
Peuters met een VVE-indicatie worden intensiever gevolgd. De pedagogisch medewerker verzamelt informatie over ieder kind afzonderlijk door bijvoorbeeld de wekelijkse observaties. Daarnaast wordt voor deze peuters, afhankelijk van de startleeftijd, op maximaal vier momenten (2 jaar 3 mnd ( of bij binnenkomst) , 3 jaar, 3 jaar 6 mnd en 3 jr 10 mnd) een registratie ingevoerd in het kind volgsysteem KIJK! Op basis van de observaties en registraties in KIJK! kunnen we goed de ontwikkeling van ieder kind volgen en kijken op welke gebieden de peuter nog extra begeleiding en aandacht nodig heeft. Dit leggen we vast in een individueel stimuleringsplan. De observaties en het stimuleringsplan worden altijd besproken met ouders. In het stimuleringsplan wordt vastgelegd welke stappen/activiteiten belangrijk zijn om de ontwikkeling van het kind te stimuleren.
Ouders en VVE
Omdat peuters nog heel jong zijn en de tijd die ze naar peuterspeelzaal gaan slechts kort is, is een goed contact tussen ouders en pedagogisch medewerkers van groot belang. Daarom is er iedere 6 weken een gesprek met ouders waarin we bespreken wat al goed gaat en waar nieuwe stappen gezet kunnen worden.
Zo krijgt de peuter op de peuterspeelzaal én thuis de zorg en aandacht die het nodig heeft en versterken we elkaar. Het is belangrijk dat ouders ook actief meehelpen bij de ontwikkeling van de peuters door thuis voor te lezen, te tekenen, spelletjes te doen en te zingen. De pedagogisch medewerkers geven ouders tips over activiteiten die ze thuis met de peuter kunnen doen. Dit wordt ook vastgelegd in het stimuleringsplan.
Overgang naar de basisschool
Peuters die bij ons het VE-programma hebben gevolgd hebben een indicatie voor deelname aan de Voor- en vroegschoolse educatie. Binnen de peuterspeelzaal wordt het voorschoolse deel verzorgd. De basisschool van keuze zal verder invulling geven aan de vroegschoolse educatie (groep 1+2).
Om een goede overgang van peuterspeelzaal naar basisschool mogelijk te maken vindt er een zogenaamde “warme overdracht” plaats. De IB-er of mentor van SKH bezoekt de basisschool waar de peuter naar toe zal gaan. Er vindt een gesprek plaats met de IB-er van de basisschool en/of de leerkracht van groep 1. In dit gesprek wordt de registratie vanuit het kind volgsysteem KIJK! en bijzonderheden mbt aanpak van het kind besproken. Zo kan de basisschool goed aansluiten bij alles wat de peuter al geleerd heeft binnen de peuterspeelzaal.